Jackor

Jackan – ett måste vi definitivt inte klarar oss utan. Men vem har sagt att måsten måste vara tråkiga? Om du är idérrik och vågar går det att matcha jackan med många olika outfits. Skinnjackor, långa kappor, blazers, rockar, dun- och täckjackor. Något som fungerar både på promenaden, till jobbet och till after-worken – det går lätt att bli lager-på-lager-snygg nästan till vilket tillfälle som helst med vilken modell du än väljer. (forts)

För att slippa frysa när kylan och vintern knackar på dörren är en tjockare modell perfekt. När det gäller jackor, som i sig är ett ganska “stort” plagg, skadar det inte att tänka less is more. Säsongens trendfärger sticker därför inte ut nämnvärt, jordnära toner såsom svart, brunt, beige, mörkgrönt respektive blått är återkommande även i år. Däremot går det att hitta melerade färger lite överallt, både på rockar och kappor men även på olika parkas och täckjackor som är favoriter i höst. 70-talet fortsätter helt enkelt att inspirera.

Varför inte matcha jackan med en stickad polotröja och ett par boots eller höga stövlar? Päls är årets stora detalj och därför går det att se pälskragar på många olika modeller. Perfekt, päls värmer och kompletterar jackan bra genom att hjälpa till mot kylan. En mysig trend för i år, direkt från catwalken, är fårskinnsjackan. Helst ska det vara en större modell som matchar bra till både jeansen i vardagen som klänningen till festen.

När det är dags för våren och sommaren att anlända skapas nya dimensioner och möjligheter. Då går det att ta kavajen till jobbet, den svarta lilla skinnjackan till stan och denimjackan till klänningen och ballerinaskorna en ljummen grillkväll. Vi får inte glömma jeansjackan som blev en trend redan på 60-talet och som har har kommit tillbaka senare år. Oversize-modellen blev stor för ett par år sedan och är här för att stanna.

Oavsett vilken modell du efterfrågar eller vad tillfället än gäller så finns det ett hav av funktionella, bekväma och trendiga jackor. Det gäller helt enkelt att testa sig fram!